A tota la escola


Àvies recuperadores de contes

A la nostra escola vam tenir la sort de poder gaudir d’una hora genial, en la qual unes àvies; ens va venir a explicar contes. Aquestes senyores van aconseguir captivar a tots els grups i mantenir un fil de tensió argumental increïble (a l’aula hi havia un silenci sepulcral).

                             Primer A                                                                             Primer B 

   


                                    Segon                                                                                Tercer

   


                                                                                 Sisé 

                                                 


________________________________________


Caputxeta vermella 

Objectius

• Conèixer diferents versions del conte de Caputxeta al llarg de la història.
• Reconèixer les diferències i modificacions més rellevants de les diverses versions.
• Valorar i opinar sobre el tractament del tema en cada versió.
• Aportar finals diferents conformement a la societat actual.
• Confrontar la versió personal amb les restants.
• Explicitar les modificacions que en cada època han interessat conformement a un codi moral o una visió ètica de la vida.

Metodologia i programació

Recolzant-nos en un conjunt d'uns 50 llibres de Caputxeta, que per si mateix ja introdueix als alumnes en la varietat de versions del conte- unes clàssiques i altres adaptades als mitjans i valors actuals-, anem apropant-nos als objectius de l'activitat al llarg de 5 sessions de 45 minuts a la setmana.


La bibliografia s'indica al final. 

La programació de les activitats per sessions és la que segueix:

Primera sessió: Relatem el conte clàssic i després miren diferents contes de diferents editorials. Utilitzem per al relat el llibre “La Caputxeta vermella” (Ed. Parramon) i després miren llibres d'altres edicions que hem portat de la Biblioteca Pública i de la nostra biblioteca escolar

Segona sessió: Ensenyem versions  de Caputxeta adaptades a la actualitat, on s'utilitzen noves tecnologies i nous ambients, més propers a la realitat que viuen. La sessió es recolza fonamentalment en el llibre "La Caputxeta vermella" ( Roberto Innocenti/Aaron Frisch-Ed. Símbol).
Per presentar la diversitat d'una forma més optimista amb una variant de la versió clàssica es pot utilitzar el llibre “La Kaputxeta negra i el lleó ferotge” (Lluïsot-Ed. Marge Books).

Tercera sessió: Repassem les sessions anteriors i el contrast de circumstàncies i personatges entre les versions clàssiques i modernes. A continuació treballem il·lustracions,  i fem una escenificació amb rodolins, segons la versió "lliure" del conte de Caputxeta “La noche de la visita”(Benoît Jacques-Ed. A buen paso).

Quarta sessió: Treballem els llibres ” L'Alicia Patapam en els contes” “i Dins del bosc”. Amb aquests dos contes introduïm els principals contes de la cultura occidental, perquè en aquests dos llibres, els protagonistes passen per les històries dels contes més coneguts i es relacionen amb els seus personatges.

Cinquena sessió: Amb el llibre“El Carter Jolius”. En aquesta sessió treballen com escriure cartes i com exercici fem una carta a la Caputxeta i la hi enviem  amb el segell que ens va deixar la Georgina Llapis.
Per descomptat, també hi ha moltíssim material en Internet. Recollim aquí alguna de les propostes més completes que hem pogut trobar:



Bibliografia recollida en el carret “Caperucita ¿qué llevas en el carrito?”

Llistat bibliografic de llibres entorn a la CAPUTXETA VERMELLA

El conte clàssic: Charles Perrault el publica a 1697, Els germans Jacob i Wilhelm Grimm a 1812 publiquen un recull de contes Contes d’infants i de la llar. On hi ha la Caputxeta vermella.
Quasi al mateix temps Ludwig Tieck fa una adaptació dramatica al voltant de 1800 del conte clàssic.

Textes clàssics:
Les millors rondalles de Grimm. Adaptació A. Jané. Ed Combel Il·lustracions JOMA.
Caperucita Roja. Perrault, Grimm i Tieck. Ed Nordica libros.

Idiomes
Little Red Riding hood. Primary classic Readers. Ed New Editions English Language Teaching.
Le Petit Chaperon rouge. Mes petits contes. Ed Mila, 3-6 ans.

Àlbums il·lustrats
Una caperucita roja. Marjolaine Leray. Ed Oceáno Travesia.
Caperucita roja . Adolfo Serra. Ed Naval.
La verdadera historia de Caperucita. A.R.Almodóvar, Marc Taeger. Ed Kalandraka.
Caputxeta vermella. Roberto Innocenti. Ed Símbol.
Boca de lobo. Fabián Negrín. Ed Thule.
C’est pour mieux te manger!. Françoise Rogier. Ed Latelier du poisson soluble.
La caputxeta vermella. Il·lustracions Bernardette Cuxart. Ed Baula.
Lo que no vio Caperucita Roja. Mar Ferrero. Ed Edelvives.
Caputxeta vermella. Adaptació Teresa Sabaté. Il·lustracions Rita Culla. Contes clàssics Ed Salvatella.
Caperucita Roja. Concha López Narváez. Ed. Bruño.

Versions en text
Caperucita Roja, Verde, Amarilla, Azul y blanca. Bruno Munari, Enrica Agostinelli. Ed Anaya.
Cuentos en verso para niños perversos. Roald Dahl. Il·lustracions Quentin Blake. Ed Alfaguara.
La noche de la visita. Benoît Jacques. Ed A buen paso.
Les tres bessones i la Caputxeta vermella. Roser Capdevila, Mercè CompanyEd Angle Editorial
La Kaputxeta negra i el lleó ferotge. Lluïsot Ed Marge books.


Total: La Bibliomaleta contè 22 llibres sense numerar.

http://www.dipta.cat/cmreus/content/la-caputxeta-vermella-dossier-pedagògic-0

____________________________________________________________________________

Sherezade

En l'activitat d'ombres xineses vam estar a la biblioteca. La contacontes va crear un clima relaxat i tranquil amb una llum suau que creava un caliu especial. Va explicar uns quants contes tots conectats entre ells i fent una petita introducció. En tot moment va fer participar als alumnes qui van estar encantats d'escoltar contes a través de les ombres xineses. Quan va acabar ens va mostrar el mecanisme de projecció de les ombres i ens va explicar com ho havia construit. Els nois i noies van poder fer alguna pregunta i es van mostrar molt interessats!